Rarwino p. białogardzki – Epitafium Hansa Fridericha von Platten

Całość

Powstałe po 1743 r. epitafium o wymiarach 263 x 164 x 22 cm wykonane z piaskowca, pokryte farbą olejną, zawieszone na północnej ścianie nawy. Stanowi fundację synów Duslaffa von Platten – George`a i Leopolda.
Obiekt składa się  z trzech bloków. Dekoracja w reliefie wysokim. Architektoniczne obramienie ustawione skośnie na zewnątrz. Dolna część o wklęsło-wypukłym zarysie brzegu, ujęta parą górnych wolut, z herbem rodu von Platen: para heraldycznych głów na pionowych skrzydłach i trzy pióra w klejnocie, w kartuszu wstęgowym, o kroju rocaillowym z grzebieniem, którego końce zawijają się na gzymsie. Lekko wypukła tablica inskrypcyjna – stojący prostokąt obramiona wolutowymi pilastrami i wydatnym, wyłamanym pośrodku w nadwieszony łuk odcinkowy gzymsem. Na grzbietach wolut i pilastrów kampanule. W zwieńczeniu alegoryczna postać kobieca siedząca w luźnych, długich szatach. Okryta przerzuconym. przez ramiona szalem głowa pochylona w lewo. Twarz okrągła. Prawa ręka złożona na piersi lewą, wyprostowaną opiera na wypukłej tablicy portretowej – stojący owal w asymetrycznej dekoracji rocaillowej. Po bokach panoplia. W każdym trzy sztandary, bęben, lufa armatnia.

Tekst:
… // … //  HANS FRIEDRICH V. PLATEN // KŐNIGL. … GENERAL LIEUTENANTE // VON DER CAVALERIE // UND OBRI..TEN ŰBER EIN REGIMENT DRAGONEN // EROBERN EIN RARFIN LAGER U. PU….// WELCHER IN JAHR IN KRIEGS DIENTEN ZUG… // … JAHR GELEBET UND DEN 17 MAY 1743 // EIN RUHMVOLLES LEBEN  … // … // VON SEINEN DREY HINTERLASSENEN SOHNEN // DUBISLAFF FRIEDRICH // GEORG ERNST V. PLATEN // LEOPOLD JOHANN // MDCCXLIII

…Hansa Friedricha von Platen, królewskiego generała porucznika kawalerii i pułkownika pułku dragonów opanował obóz Rarfin i …. którzy w roku na wojnie służyli……. lat żył i 17 maja 1743 sławny żywot……. Przez swych trzech pozostawionych synów Dubislawa Fryderyka, Georga Ernsta v. Platen Leopolda Johanna 1743

Tłum. W.M.Wachniewski

        Materiał,  z którego wykonane jest epitafium nie został uszkodzony. Efekt artystyczny całkowicie zniszczony  przez co najmniej dwukrotne pomalowanie farbą olejną, co ponadto uniemożliwia pełne odczytanie napisu. Brak portretu zmarłego, odtłuczona stopa figury.

Źródło:
P. Jaskanis, M. Zakrzewski, opis zabytku z karty ewidencyjnej zabytków ruchomych przechowywanej w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Szczecinie – Delegatura w Koszalinie

Posted under: Epitafia

Comments are closed.