Stanomino p. białogardzki – Płyta nagrobna Arenta Wopersnow

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Renesansowa płyta o wymiarach 200 x 122 cm, wyrzeźbiona w piaskowcu, powstała w 1549 r. Ufundowana została przez jego żonę zmarłego, Catrinę i znajdowała się początkowo przed ołtarzem, obecnie wmurowana jest w ścianę kruchty, po lewej stronie od wejścia.
Wykonana w bardzo płytkim reliefie. W wyodrębnionej części środkowej frontalny wizerunek leżącego mężczyzny; przedstawienie postaci cechuje schematyzm i uproszczenie. Jest on wysoki i potężnie zbudowany. Ubrany w zbroję tzw. maksymiliańską – odmianę zbroi renesansowej, zbudowanej z płyt o żłobkowanej powierzchni. Głowa mężczyzny mała, okrągła, o krótkich, równo podciętych włosach. Twarz pociągła, o silnie zaznaczonym nosie, długich, sterczących na boki wąsach i długiej, rozdwojonej na końcu brodzie. Rycerz w lewej dłoni, złożonej na piersi trzyma rękojeść długiego, skierowanego w dół miecza, w prawej – buławę wspartą głowicą o ramię. Przy prawym boku rękojeść krótkiego sztyletu. Przy głowie, po lewej stronie – hełm. Między stopami trupia czaszka. Wzdłuż brzegów płyty biegnie fryz z inskrypcją, przerywany na narożach okrągłymi medalionami z przedstawieniami tarcz herbowych z hełmem i labrami.
Herby:
lewy górny: von Wopersnow
prawy górny: von Versen lub von Hechthausen
lewy dolny: von Usedom (?)
prawy dolny: von Walden

Napis:
AM.J.1548. DE. 4. NOVEMB. IS. ARENT. WOPERSNOW. DARNA. 1549 DE. 15. APRIL. SI GEMAL. CATRINA. VERSEN. VORSTORVE. UN. DER. DE. GOT. GNEDICH. SI. AME.

Wg. Marii Glińskiej (Sztuka Pomorza Zachodniego, pod. red. Z. Świechowskiego, Warszawa 1973, s. 328.)  płyta Wopersnowa wywodzi się ze schematu brązowych płyt vischerowskich. Omawiając warsztat anonimowego twórcy używa ona określeń jak prymitywizm, groteskowość, nieudolność.
Płyta częściowo zatarta, szczególnie twarz, także herby.

Źródło:
D. Wizner, D. Horoszko, opis zabytku z karty ewidencyjnej zabytków ruchomych przechowywanej w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Szczecinie – Delegatura w Koszalinie

Posted under: Epitafia

Comments are closed.