Ostrowiec p. sławieński – Epitafium Joachima von Podewils

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Epitafium  typu obrazowego, naścienne wiszące obecnie na ścianie północnej kościoła, w nawie, na wysokości okien. W centrum tondo z malarskim portretem zmarłego, okolone złoconą ramą z ornamentu małżowinowego. Pod portretem niemieckojęzyczny napis gotycką minuskułą-poszczególne wersy biegną łukiem wokół dolnego brzegu portretu. Całość otoczona wieńcem okrągłych tarcz herbowych (herby złożone, każdy z hełmem i klejnotem z labrami; wszystkie na czarnym tle ze złotym podpisem identyfikującym) oplecionych prostą, złoconą, rzeźbioną wicią roślinną, po 8 tarcz z każdej ze stron. Górę i dół epitafium wieńczą duże herby, przy czym górny herb (von Podewils i von Zitzewitz) posiada koronę, dolny zaś (von Podewils) ukazano na tle krzyża maltańskiego.
Układ tarcz herbowych po lewej stronie epitafium (przodkowie po mieczu) liczone od góry:
1. von Podewils / von Ramel
2. von Podewils / von Hanen
3. von Rahmel / von Randow
4. von Podewils / von Borken
5. von Ramel / von Massowen
6. von Podewils / von Molzan
7. von Ramel / von Below
8. von Podewils / von Walden

Układ tarcz herbowych po prawej stronie epitafium (przodkowie po kądzieli) liczone od góry:
1. von Zitzewitz / von Zitzewitz
2. von Zitzewitz / von Parsowen
3. von Zitzewitz / von Borkentin
4. von Zitzewitz / von Lettowen
5. von Zitzewitz / von Zitzewitz
6. von Zitzewitz / ? (herb i nazwisko nie do odczytania)
7. von Zitzewitz / von Kleis
8. von Zitzewitz / von Bohn
Owalny, realistyczny portret zmarłego umieszczony w części centralnej epitafium. Popiersie zmarłego ukazane w 3/4 (prawy półprofil) ze wzrokiem skierowanym na widza. Twarz młodego mężczyzny, owalna, pełna, o wydatnym nosie, wąskich, lekko wypukłych ustach, dużym, okrągłym podbródku, wyrazistych, półokrągłych brwiach i półprzymkniętych, podłużnych, lekko jakby podpuchniętych, ciemnych oczach. Włosy do ramion, kędzierzawe, z krótką grzywką rozdzieloną na środku głowy. Mężczyzna ubrany w granatową zbroję. Pod szyją biała stójką i biały, koronkowy żabocik u góry przewiązany dużą, czerwoną kokardą. Pod żabotem, na piersi, wiszący na czerwonej wstążce krzyż maltański-order. Na zbroi silne bliki światła. Za postacią (półpostacią) pejzaż  – po lewej duże, liściaste, gęste drzewo, stanowiące kontrastujące z jasną plamą twarzy tło, a po lewej odległa perspektywa lasu z wysmukłymi wieżami, aż po niebo zasnute obłokami na horyzoncie, położonym na ok. 1/2 wysokości obrazu. Karnacja portretowanego naturalna, różowa.
Inskrypcja umieszczona pod portretem zmarłego, w dolnej części epitafium. Niemieckojęzyczne wersy gotyckiej, złoconej minuskuły na czarnym tle, układają się w łuk, powtarzających łuk dolnej linii portretu :

Tekst
JOCHEM PODEWILS KHURFURSTE BRANDENB: REGIERUNGS UND LEGATION RAHT. KAMMER JUNKER // BEI IHR KURFURSTE DURCHETIGKEIT HAUPTMAN ZU KOSLIN UND CASIMERSBURG DECANUS DES THUMB CAPITELS // ZU KOLBERGE AUCH DES JOHANNITER ORDESNS RITTER AUF KRANGEN, WUSSTERWIZ UND WINTERSHAGEN ERBHER  // IST GEBOHRER DEN 21 OCTOBER ANNO 1646 GESTORBEN ZU BERLIN AN EINER HITZIGEN KRANCK HEIT // DEN 6TEN JANUARY ANNO 1676. SEINES ALTERS.  29 JAHR // 11 WOCHEN: 2 TAGE

Źródło:

E. Kowalska, opis zabytku z karty ewidencyjnej zabytków ruchomych przechowywanej w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Szczecinie – Delegatura w Koszalinie

Posted under: Epitafia

Comments are closed.